SITUS WEB SEBAGAI MEDIA PENDIDIKAN KONSERVASI: STUDI KASUS TAMAN NASIONAL SEBANGAU
Abstract
Pemahaman konservasi dapat ditingkatkan dengan menggunakan media pendidikan. Saat ini media pendidikan tidak hanya dapat kita jumpai dalam bentuk cetak tetapi juga dalam bentuk digital, contohnya World Wide Web atau web. Salah satu lembaga yang menggunakan website tersebut adalah taman nasional yang memiliki fungsi pendidikan konservasi. Pemilihan website Taman Nasional Sebangau (TNS) sebagai studi kasus dalam penelitian ini didasarkan pada visinya untuk menjadi pusat pendidikan konservasi kelas dunia. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kelayakan website TNS sebagai media edukasi konservasi. Metode yang digunakan adalah wawancara, observasi web, dan analisis isi. Ada 16 publikasi menyampaikan pengetahuan, 6 publikasi menyampaikan sikap, dan 1 publikasi menyampaikan materi keterampilan. Website TNS sebagai media pendidikan konservasi sudah cukup memenuhi ranah pengetahuan, namun masih perlu perbaikan untuk ranah sikap dan keterampilan.
Kata kunci: Pendidikan konservasi, TNS, Media, Website.
Understanding conservation can be improved by using educational media. Nowadays, educational media can be found not only in printed form but also in digital form, for example, the World Wide Web or web. One of the institutions that use the website is a national park which has the function of conservation education. The selection of the Sebangau National Park (TNS) website as the case study in this research was based on its vision to be a world-class conservation education center. This study aimed to analyze the TNS website's suitability as a conservation education media. The methods used were interviews, web observation, and content analysis. There were 16 publications conveying knowledge, 6 publications conveying attitude, and 1 publication conveying skill subjects. The TNS website as media for conservation education had already sufficient in fulfilling the knowledge domain, but still, needs an improvement for attitude and skills domains
Key word: Conservation education, TNS, Media, Website.
Full Text:
PDFReferences
Arsyad. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta (ID): PT. Raja Grafindo Persada. [APJII]
Beaird J. 2007. The principles of beautiful web design. Tersedia pada http://www.sitepoint.com/principles-beautiful-web-design. [diakses pada 3 November 2022].
Clark D. 2010. Bloom's taxonomy of learning domains: The three types of learning. Tersedia pada http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html. [diakses pada 3 November 2022].
Folmer RL, Griest SE, Martin WH. 2002. Hearing Conservation Education Programs for Children: A Review. Journal of school health. 72 (2): 51.
Heinich, Molenda, Smaldino, Russell. 1996. Instructional Technology and Media for Learning Eighth Edition. New Jersey (US): Merrill Prentice.
Hassan S, Li F. 2001. Identifying Web Usability Criteria: The ‘Scanmic’ Model.
Scotland (UK): Strathclyde Business School.
Herring. 2015. Communicating Global Change: Using Digital Media for Enviromental Education. [disertasi]. New York (US): Cornell University.
Internet World Stats. 2017. Top 20 Countries with The Highest Number of Internet Users. Tersedia pada http://www.internetworldstats.com/top20.htm. [diakses pada 4 November 2022
Kennedy ED. 2018. The Responsive Website Font Size Guidelines. Tersedia pada https://learnui.design/blog/mobile-desktop-website-font-size- guidelines.html. [diakses pada 3 November 2022].
Muntasib FKSH. 1999. Pendidikan konservasi di beberapa taman nasional di Indonesia. Media Konservasi. 1 (6): 1.
Merriman M. 2015. What If the Next Big Distruptor isn’t a What but a Who. London (UK): Ernst & Young Global.
[NPS] National Park Service. 2005. National Park Service Program. Washington DC (US)
[NRM] Natural Resources Management Program. 2000. Buku Panduan Melestarikan Alam dengan Rasa Bangga. Jakarta (ID): Natural Resources Management Program.
Riduwan. 2011. Dasar-Dasar Statistika. Bandung (ID): Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.36723/juri.v15i1.485
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.
View My Stats